A |
---|
Aktivní učeníAktivní učení je v Rámci pro efektivní výuku na Univerzitě Karlově definováno jako přístup, nikoli jako pevně stanovený soubor činností, díky kterému jsou studující aktivně zapojeni do procesu učení. Zařazené aktivity by měly být relevantní a autentické a měli by vést k tomu, aby studující analyzovali a vyhodnocovali informace, tj. aby pracovali s vyššími kognitivními cíli. Ačkoli to není vždy výslovně uvedeno, metakognice je důležitým prvkem aktivního učení, který zajišťuje propojení mezi jednotlivými aktivitami aprocesem učení. | ||
C |
---|
Cíle výukyPři popisu rozdílu mezi výsledky učení a cíli výuky se zaměřujeme na osobu, která bude úkol plnit. Zatímco výsledky učení popisují, co budou studující schopni předvést, cíle výuky jsou obecná prohlášení napsaná z pohledu vyučujících nebo institucí. Jinými slovy, cíle výuky jsou obecná prohlášení a odkazují na to, co vyučující nebo instituce hodlají studující naučit | ||
D |
---|
Digitální technologieDigitální technologie ve výuce zahrnují různorodá zařízení, digitální nástroje, softwary či výukové systémy, které mohou přispět ke zlepšení celkové kvality výuky. Digitální technologie se využívají ke komunikaci, poskytují prostor pro sdílení výukových materiálů, slouží jako nástroj sumativního a formativního hodnocení, umožňují vyučujícím sledovat pokrok studujících apod. Využívání digitálních technologií ve výuce je jedním ze základních předpokladů umožňujícím zařazení flexibilních forem výuky, jako je například distanční vzdělávání. | ||
DovednostiDovednosti představují schopnost použít znalosti pro úspěšné dokončení úkolu nebo vyřešení problému. | ||
E |
---|
F |
---|
Fixní myšleníFixní myšlení je definováno jako přesvědčení, že inteligence a nadání jsou statické vlastnosti, což vede k tomu, že se studující vyhýbají výzvám, snadno se vzdávají, považují úsilí za zbytečné a cítí se ohroženi úspěchem ostatních. Takové myšlení může omezovat osobní úspěch a posilovat deterministický pohled na učení. | ||
Formativní hodnoceníFormativní hodnocení je proces, v jehož rámci se studujícím poskytuje průběžná a konstruktivní zpětná vazba, jejímž cílem je zlepšit jejich studijní schopnosti a budoucí výsledky. Zahrnuje zadávání úkolů a cvičení, které mají za cíl zprostředkovat informace o jejich učení bez přidělování známek, a umožnit jim tak zlepšit se a učit se efektivněji. | ||
H |
---|
Hodnocení | ||
I |
---|
Inkluzivní prostředíInkluzivní prostředí je takové, ve kterém žádný studující není znevýhodněn a kde se každý jedinec cítí dobře, je podporován a respektován. Je to prostředí, kde vyučující uznává a respektuje individualitu každého jednotlivce a zohledňuje faktory, jako jsou jeho schopnosti, speciální vzdělávací potřeby, kultura či preference, které se týkají procesu učení. Cílem inkluzivního vzdělávacího prostředí je odstranit bariéry při procesu učení a zapojení do výuky a zajistit, aby každý studující měl stejnou příležitost uspět. | ||
K |
---|
KompetenceKompetence představují schopnost využívat znalosti a dovednosti v pracovních či životních situacích. Využití znalostí, dovedností a postojů nám umožňuje uspět v určitém odvětví či roli a přispívá k osobnímu a profesním rozvoji. | ||