Procházet slovníkem pomocí tohoto rejstříku

Speciální | A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | CH | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | Q | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | W | X | Y | Ý | Z | Ž | VŠE

Stránka:  1  2  3  (Další)
  VŠE

A

Aktivní učení

Aktivní učení je v Rámci pro efektivní výuku na Univerzitě Karlově definováno jako přístup, nikoli jako pevně stanovený soubor činností, díky kterému jsou studující aktivně zapojeni do procesu učení. Zařazené aktivity by měly být relevantní a autentické a měli by vést k tomu, aby studující analyzovali a vyhodnocovali informace, tj. aby pracovali s vyššími kognitivními cíli. Ačkoli to není vždy výslovně uvedeno, metakognice je důležitým prvkem aktivního učení, který zajišťuje propojení mezi jednotlivými aktivitami aprocesem učení.


C

Cíle výuky

Při popisu rozdílu mezi výsledky učení a cíli výuky se zaměřujeme na osobu, která bude úkol plnit. Zatímco výsledky učení popisují, co budou studující schopni předvést, cíle výuky jsou obecná prohlášení napsaná z pohledu vyučujících nebo institucí. Jinými slovy, cíle výuky jsou obecná prohlášení a odkazují na to, co vyučující nebo instituce hodlají studující naučit


D

Digitální technologie

Digitální technologie ve výuce zahrnují různorodá zařízení, digitální nástroje, softwary či výukové systémy, které mohou přispět ke zlepšení celkové kvality výuky. Digitální technologie se využívají ke komunikaci, poskytují prostor pro sdílení výukových materiálů, slouží jako nástroj sumativního a formativního hodnocení, umožňují vyučujícím sledovat pokrok studujících apod. Využívání digitálních technologií ve výuce je jedním ze základních předpokladů umožňujícím zařazení flexibilních forem výuky, jako je například distanční vzdělávání.


Dovednosti

Dovednosti představují schopnost použít znalosti pro úspěšné dokončení úkolu nebo vyřešení problému.


E

Efektivní výuka

Efektivní výuka je v Rámci pro efektivní výuku na Univerzitě Karlově definována několika základními stavebními kameny. Klíčovým prvkem efektivní výuky je výuka založená na důkazech (evidence-based teaching), která vychází z výběru a aplikace metod, strategií a postupů, které byly ověřeny a podloženy vědeckými důkazy. Opíráme se zejména o výzkumy a studie, které ukazují, jaké metody, strategie a postupy jsou nejefektivnější pro dosažení určitých vzdělávacích cílů. Efektivní výuka je také definována svou udržitelností, která by měla optimalizovat výuku tak, aby bylo dosaženo výukových cílů s maximální hodnotou a minimálním plýtváním zdroji. Kromě toho je efektivní výuka zcela humánní, uznává a respektuje různé potřeby a schopnosti studujících, čímž podporuje inkluzivní vzdělávací prostředí. Efektivní výuka navíc hraje klíčovou roli v prevenci studijní neúspěšnosti, neboť zajišťuje, že studující zůstanou aktivní a angažováni.


F

Fixní myšlení

Fixní myšlení je definováno jako přesvědčení, že inteligence a nadání jsou statické vlastnosti, což vede k tomu, že se studující vyhýbají výzvám, snadno se vzdávají, považují úsilí za zbytečné a cítí se ohroženi úspěchem ostatních. Takové myšlení může omezovat osobní úspěch a posilovat deterministický pohled na učení.


Formativní hodnocení

Formativní hodnocení je proces, v jehož rámci se studujícím poskytuje průběžná a konstruktivní zpětná vazba, jejímž cílem je zlepšit jejich studijní schopnosti a budoucí výsledky. Zahrnuje zadávání úkolů a cvičení, které mají za cíl zprostředkovat informace o jejich učení bez přidělování známek, a umožnit jim tak zlepšit se a učit se efektivněji.


H

Hodnocení

Hodnocení je chápáno jako proces shromažďování, analýzy a interpretace dat, jehož cílem je charakterizovat kvalitu a efektivitu výuky. Taková data mohou zahrnovat výsledky hodnocení studujících, zpětnou vazbu od studujících, vyučujících, nadřízených či odborníků na vysokoškolskou pedagogiku.


I

Inkluzivní prostředí

Inkluzivní prostředí je takové, ve kterém žádný studující není znevýhodněn a kde se každý jedinec cítí dobře, je podporován a respektován. Je to prostředí, kde vyučující uznává a respektuje individualitu každého jednotlivce a zohledňuje faktory, jako jsou jeho schopnosti, speciální vzdělávací potřeby, kultura či preference, které se týkají procesu učení. Cílem inkluzivního vzdělávacího prostředí je odstranit bariéry při procesu učení a zapojení do výuky a zajistit, aby každý studující měl stejnou příležitost uspět.


K

Kompetence

Kompetence představují schopnost využívat znalosti a dovednosti v pracovních či životních situacích. Využití znalostí, dovedností a postojů nám umožňuje uspět v určitém odvětví či roli a přispívá k osobnímu a profesním rozvoji.



Stránka:  1  2  3  (Další)
  VŠE